کمتر کسی وجود دارد که علاقه‌مند به فیلم‌ یا کتاب باشد اما نام هری پاتر به گوشش نخورده باشد. ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۵ مصادف است با پنجاهمین سالروز تولد جی. کی. رولینگ، خالق داستان‌های جادویی و اسرارآمیز هری پاتر.

معجزه هری پاتر

نخستین تیراژ "هری پاتر و سنگ جادو" تنها حدود ۵۰۰ نسخه بود. طی چند سال و با انتشار ۷ جلد از این رمان، هری پاتر، قهرمان داستان، به محبوب‌ترین چهره داستان‌های تخیلی و جادویی بدل شد. داستان هری پاتر به بیش از ۷۰ زبان، از جمله فارسی، ترجمه شده و تا سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

موفقیت سحرآمیز

نوجوانی جادوگر به نام هری پاتر توانست آفریننده‌اش، جی. کی. رولینگ را به یکی از موفق‌ترین نویسندگان جهان بدل کند. البته سرگذشت خالق ماجراهای هری پاتر که حال پنجاهمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد نیز به داستان‌های تخیلی و اسرارآمیز بی‌شباهت نیست.

فعالیت‌های خیریه

رولینگ که پیش از این موفقیت در فقر به سر می‌برد و زندگی دشوار خود را از طریق دریافت‌ کمک‌های دولتی می‌گذراند، حال یکی از ثروتمندترین زنان جهان است. دارایی او حدود ۸۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود. جی‌. کی. رولینگ بخشی از زندگی و دارایی خود را صرف امور خیریه می‌کند. او همچنین به مسائل اجتماعی و سیاسی می‌پردازد.

پاداش پایداری و صبوری

در سال ۱۹۹۷ زنی گمنامی به نام جوآن رولینگ کتاب داستانی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرد که کسی برای آن موفقیتی فوق‌العاده پیش‌بینی نمی‌کرد. تصویری از او در سال ۱۹۹۷ هنگام معرفی کتابش در موزه راه‌آهن لندن. رولینگ پس از پنج سال تلاش و نویسندگی توانست نخستین داستان از مجموعه هری پاتر را به اتمام برساند. ۱۲ ناشر این کتاب را رد کردند، تا سرانجام انتشارات بلومزبری حاضر به چاپ آن شد.

نطق در هاروارد

رولینگ پیش از این موفقیت عظیم به گفته‌ی خودش "ناکامی عظیمی" را تجربه کرده بود. او در این رابطه از "دورانی تیره" یاد کرده و در نطقی در سال ۲۰۰۸ در برابر فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد گفته بود: «من سعی کردم تمامی انرژی خود را برای به پایان رساندن کاری صرف کنم که واقعا برایم مهم بود. اگر من در زمینه‌های دیگر موفق می‌بودم، شاید هرگز این جسارت را به خرج نمی‌دادم که سراغ چیزی بروم که به آن باور دارم.»

پدیده‌ای جهانی

فیلم‌هایی که با اقتباس از داستان‌های هری پاتر ساخته شدند، موفقیتی بی‌نظیر کسب کردند. اولین فیلم این مجموعه با عنوان "هری پاتر و سنگ جادو" در سال ۲۰۰۱ به نمایش در آمد. این داستان از آن پس با تولید و نمایش ۸ فیلم سینمایی حتی از "جنگ ستارگان" و "ارباب حلقه‌ها" محبوبیت بیشتری یافت. ۸ فیلم هری پاتر در مجموعا ۷ / ۷ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشت. تصویر: رولینگ (دوم از چپ) در کنار "هری و دوستان".

حمایت از کودکان

جی‌. کی. رولینگ در روز ۹ آوریل ۲۰۱۵ (تصویر) آغاز کار سازمان خیریه‌ خود به نام "لوموس" را اعلام کرد. هدف این سازمان حمایت از کودکان بی‌سرپرست است. رولینگ که زمانی در فقر به‌ سر می‌برد و با دریافت کمک‌های دولتی روزگار را سپری می‌کرد، هنوز هم در ادینبرو در اسکاتلند زندگی می‌کند. او سه فرزند دارد و تا کنون دو بار ازدواج کرده است.

خیر مقابل شر

مرگ و زندگی یکی از موضوعات اصلی داستان‌های هری پاتر است. لرد ولدمورت یا "لرد سیاه" شخصیت منفی این داستان‌هاست؛ جادوگری که هدفش کنترل جهان و دستیابی به جاودانگی از طریق جادوی سیاه و سلطهٔ جادوگران بر افراد غیر جادوگر است. وحشت از او چنان زیاد است که نام او همچون تابو شده و به جای به زبان آوردن نام او، او را "اسمشو نبر" می‌خوانند.

دنیایی بدون هری پاتر

رولینگ پس از انتشار آخرین بخش از داستان‌های هری پاتر چند سالی را به استراحت و سکوت گذراند تا اینکه دو باره دست به قلم برد و در سال ۲۰۱۲ اثری جدید را روانه بازار کرد، البته این بار برای بزرگسالان. این اثر که "جای خالی تصادفی" یا "خلاء ناگهانی" نام داشت از سوی منتقدان و دوستداران کتاب با استقبالی متوسط روبرو شد. رولینگ سپس دو کتاب جنایی - ‌کارآگاهی با نام مستعار روبرت گالبریث منتشر کرد.

قوه تخیل و پیوند دوستی

رولینگ در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش همواره از نیرو و قابلیت‌های قوه تخیل سخن می‌گوید و معتقد است که تخیل انسان می‌تواند جهان را دگرگون سازد. همین قوه تخیل است که شخصیت‌های پرداخته ذهن رولینگ، یعنی هری پاتر و دو همراه همیشگی‌اش، رون ویزلی و هرمیون گرنجر (تصویر)، در ماجراهایشان از آن بهره می‌گیرند.